Ongenoegen aanpakken
Bij bepaalde mensen of in sommige teams heerst er een soort ongenoegen. Dat is op zich niet zo erg. Ongenoegen bekijk je als een vorm van feedback waarmee je echt iets moet doen.
Ongenoegen aanpakken Meer lezen »
Bij bepaalde mensen of in sommige teams heerst er een soort ongenoegen. Dat is op zich niet zo erg. Ongenoegen bekijk je als een vorm van feedback waarmee je echt iets moet doen.
Ongenoegen aanpakken Meer lezen »
Wanneer stagiairs, schoolverlaters, nieuwe medewerkers in een organisatie starten, maken ze plots deel uit van een bestaand team. Soms ontstaat de indruk dat er een mentaliteitsverschil is of dat de integratie moeizaam verloopt.
Nieuwe collega’s opnemen in het team Meer lezen »
Van medewerkers verwacht men dat ze leermogelijkheden zoeken, dat ze zelf actie ondernemen om hun competenties op peil te houden en dat ze deze inzetten in een steeds veranderende omgeving.
De verantwoordelijke van een team, een project brengt mensen samen om de werking en de resultaten te bespreken. Om dit op een efficiënte manier te doen, zijn competenties nodig om vergaderingen te leiden en te structureren.
Vergaderingen leiden en structureren Meer lezen »
Wanneer het project niet loopt zoals gehoopt of wanneer de resultaten uitblijven, is het zinvol een extra meeting te organiseren. Op een gestructureerde manier bespreekt men op dat moment het probleem om samen tot een oplossing te komen.
Samen oplossingen zoeken Meer lezen »
Wanneer meetings georganiseerd worden om een project op te volgen, is het belangrijk dat alle teamleden de meeting voor dit doel gebruiken, dat de ‘stand van zaken’ besproken wordt en dat men nadenkt over de volgende stappen.
Actief bijdragen aan opvolgmeetings Meer lezen »
Regelmatig zitten collega’s samen om dingen te bespreken. Elk teamlid kan een agendapunt aanbrengen, elk teamlid draagt bij om vergaderingen kwalitatief en doelgericht te maken.
Vergaderen de basis Meer lezen »
In bepaalde gevallen wordt weerstand agressie. De uitdaging is deze niet te laten escaleren en om hier op een veilige manier mee om te gaan.
Omgaan met verbale agressie Meer lezen »
Soms kan of wil de medewerker niet tegemoetkomen aan de noden van de ander. De uitdaging is ervoor te zorgen dat de klant een fijn gevoel overhoudt aan het gesprek.
‘Moeilijke’ klanten helpen Meer lezen »
Klantgericht communiceren, betekent dat de medewerker zowel vanuit de belangen van de organisatie als vanuit de noden van de ander communiceert.
Klantgericht communiceren Meer lezen »